تغذیه و سلامت

گوشت خشک دودی چیست؟

گوشت خشک دودی

گوشت خشک دودی

شاید در یک نگاه کلی برای شما هم این سوال ها پیش بیاید که گوشت خشک‌ چه نوع گوشتی است؟ یا دودی شدن گوشت به چه صورت انجام میشود؟ این‌ها می‌تواند مهم‌ترین پرسش‌های شما باشد که برای رسیدن به پاسختان ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا با خواص گوشت خشک دودی بیشتر آشنا شوید.

دودی کردن گوشت

دودی کردن گوشت، یکی از روش های نگهداری مواد غذایی از جمله انواعی از گوشت ها خواهد بود. در این روش گوشت را در معرض دودی که از سوزاندن چوب ایجاد میشود، قرار می‌دهند. دودی کردن در اصل طعم دلچسبی به گوشت میدهد که مستقیما به نوع چوب سوزانده شده ارتباط دارد.
برای بهتر شدن طعم گوشت، استفاده از درخت‌هایی که چوب سختی دارند مثل چوب درخت گردوی امریکایی، درخت سیب، آلبالو و بلوط توصیه میشود. اما چنانچه از چوب‌های خشک برای این کار استفاده میشود، باید به مدت حداقل یک ساعت چوب‌ها در آب قرار بگیرد.

تاریخچه خشک کردن گوشت

در گذشته دودخانه هایی در روستاهای اروپایی وغربی وجود داشت که در این مکان گوشت‌ها را خشک میکردند و دود می‌دادند، تا بتوانند به مدت طولانی‌ تری ذخیره کنند.

خواص گوشت خشک

گوشت به طور کلی از خواص های زیاد پروتئینی، آنتی اکسیدان، ویتامین دی، روی، آهن و امگا 3 برخوردار است که در ادامه به چند مورد از مزایای آن اشاره می کنیم.

  • کمک به رشد و تقویت استخوان، مغز و ماهیچه
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم شدن دوران قاعدگی زنان
  • کاهش اختلالات بی خوابی
  • درمان کم خونی

روش‌های طرز تهیه گوشت خشک دودی

گوشت خشک‌ را از انواع گوشت‌های مختلف مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت شتر و بوقلمون میتوان تهیه کرد‌. رطوبت گوشت باید در فرآیند تولید گوشت خشک، کاملا گرفته‌ شود. این فرآیند امروزه توسط دستگاه مخصوص گوشت خشک کن انجام میشود.

خشک کردن گوشت سنتی (زیر آفتاب) : در این روش، گوشت را در سینی‌های خشک‌کننده، دور از آلودگی خاک، باد و باران پهن می‌کنند تا در معرض مستقیم نور خورشید و گردش هوای طبیعی باشد. در حال حاضراز این روش سنتی استفاده چندانی نمیشود.

خشک کردن توسط خشک‌ کن خانگی : این روش اصولا زمان خشک کردن گوشت‌ها را به حداقل میرساند. استفاده ازاین خشک کن مقرون به صرفه‌ تر است.

خشک کردن توسط خشک کن صنعتی : یکی دیگر از روش های خشک‌ کردن گوشت استفاده از مایکروویو یا دستگاه خشک ‌کن صنعتی میباشد.
توجه کنید که گرمایش مایکروویو یک روش گرمایش مستقیم است که در زمان خشک کردن صرفه‌جویی بیش‌تری دارد و از روند خراب شدن مواد اولیه جلوگیری کند.

سلامت غذایی گوشت دودی

برخی بر این باورند دودی‌ کردن گوشت به روش صنعتی مضر و سرطان زاست اما در این مورد باید به این نکته توجه داشت که استفاده از چوب مرغوب و روش دودی کردن مناسب از خطراین احتمال بسیار میکاهد.
تمام مواد غذایی حتی مواد غذایی سرطان‌زا از یک دوز ایمن برخوردارند که می‌توان با جا دادن این دوز ایمنی دربرنامه غذایی از مضرات هر ماده‌ خوراکی در امان ماند. در واقع اگر شما گوشت دودی را نیز به اندازه‌ای مفید و کم استفاده کنید، هیچ خطری برای سلامتی نخواهد داشت. در هرصورت بدن ما توانایی دفع مقداری از سموم را دارد.

سخن پایانی

در این مقاله علاوه بر معرفی گوشت خشک‌ و روش‌های آن، تلاش کردیم به شکل کلی ارزش غذایی و خواص استفاده از گوشت خشک دودی را بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی را در این مورد به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *