تغذیه و سلامت

نشانه ها و عوارض کمبود پروتئین در بدن

نشانه ها و عوارض کمبود پروتئین در بدن

ضعف عضلات بدن

یکی از شایع ترین علائم کمبود پروتئین در بدن ضعف یا درد ناگهانی عضلات می باشد. پروتئین منبع سوخت ماهیچه های بدن است و زمانیکه در بدن کاهش یابد عضلات دچار ضعف می شوند. این مشکل در سالمندان بیشتر شایع است. افزایش سن در مردان باعث می شود تا آنها توده عضلانی بدن خود را در صورت کمبود پروتئین از دست بدهند و عضلاتشان در معرض تحلیل قرار گیرد. زنان نیز در دوره یائسگی ممکن است در صورت مصرف ناکافی پروتئین دچار ضعف عضلات شوند. وجود پروتئین در جذب مواد مغذی همچون آهن و کلسیم موثر است و از آنجا که این دو ماده برای سلامت ماهیچه ها و مفاصل لازم می باشند نقش پروتئین در سلامت ماهیچه ها بیشتر احساس می شود.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

پروتئین ها در عملکرد سیستم ایمنی بدن ما نقش مهمی دارند. سلول های ایمنی بدن ساخته شده از پروتئین می باشند و پروتئین در ساخت گلبول های سفید، آنتی بادی ها، پروتئین های خون و انواع مولکول های ایمنی نقش مهمی ایفا می کنند. زمانی که بدن پروتئین کافی دریافت نکند نمی تواند به مقدار کافی مولکول های ایمنی تولید کند و به همین دلیل سیستم ایمنی بدن دچار ضعف می شود.

ضعیف شدن استحکام موها

موهای انسان از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. این پروتئین سلامت موها را تامین می کند و نیاز دارد که به صورت روزانه تامین شود تا موها رشد مناسب و استحکام لازم را داشته باشند. کمبود پروتئین در ضعیف شدن موها و ریزش مو نقش دارد و همچنین می تواند به خشکی و شکنندگی موها بینجامد. به همین دلیل موها نیازمند پروتئین برای سلامت خود می باشند.

کبد چرب

کبد چرب یا تجمع چربی در سلول های کبدی می تواند از اثرات کمبود پروتئین در بدن باشد. افرادی که اضافه وزن دارند و یا از الکل به صورت بی رویه استفاده می کنند بیشتر از این بیماری رنج می برند. مطالعات نشان داده اند ممکن است کمبود پروتئین و اختلال در سنتز پروتئین های انتقال چربی، در بروز این بیماری موثر باشد.

افزایش اشتها

گاه کمبود اشتها از علائم کمبود پروتئین است و گاه ممکن است این مسئله به ازدیاد اشتها بیانجامد. وقتی بدن دچار کمبود پروتئین شود به تکاپو می افتد تا آن را دریافت کند. این تلاش بدن باعث افزایش اشتها می شود و شما را به سمت ترکیبات پروتئین دار سوق می دهد. این مسئله باعث می شود فرد به سراغ کربوهیدرات ها یا مصرف قند برود که هر دو گرسنگی فرد را افزایش می دهند. اگر دچار افزایش اشتهای ناگهانی شدید بهتر است به سراغ مواد غذایی پر پروتئین بروید تا با جبران کمبود آن اشتهای خود را به میزان طبیعی بازگردانید و از عوارض چاقی و پرخوری در امان بمانید.

مه ذهنی

یکی از نشانه های کمبود پروتئین مه ذهنی، کمبود انگیزه، ضعف تمرکز و اختلال در یادگیری مطالب است. کمبود پروتئین باعث کمبود پیام رسانان عصبی مسئول تمرکز می گردد. این پیام رسان ها اپی نفرین، دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین می باشند. از آنجا که پیام رسان های عصبی در مغز به کمک اسیدهای آمینه ساخته می شوند به همین دلیل پروتئین برای ساخت آنها لازم می باشد و کمبود آن مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می کند.

ورم در ناحیه پایین پا

پروتئین به نگهداری آب و نمک در رگ های خونی کمک می کند. زمانیکه بدن با کمبود پروتئین مواجه شود این مایعات می توانند به بافت های اطراف نفود کنند و باعث ورم و پف در این نواحی شوند. ورم با کشیدگی پوست و رنگ پریدگی آن همراه است و زمانیکه شما انگشت خود را بر روی پوست قرار می دهید جای آن باقی می ماند.

توقف رشد در کودکان

وجود پروتئین برای رشد بدن بسیار ضروری است و کودکان در حال رشد به آن نیاز ضروری دارند. زمانیکه پروتئین کافی به کودک نرسد، رشد او متوقف می گردد و مشکلاتی را برای او ایجاد می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *