تغذیه و سلامت

گوشت مناسب برای تهیه استیک

بهترین گوشت برای تهیه استیک

استیک چیست؟

استیک یک تکه گوشت برش خورده است که کباب یا سرخ می‌شود و معمولا آن را در کنار سبزیجات پخته سرو می‌کنند. استیک انواع و روش‌های طبخ گوناگونی دارد که که در ادامه انتخاب گوشت مناسب برای پخت استیک و انواع استیک را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از گوشت گاو یا گوسفند؟

گوشت گوسفند بسیار لذیذتر و بافت نرم تری نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد اما باید به این نکته توجه داشت که چربی این گوشت بیشتر است و برای افرادی که از بیماری چربی خون رنج می برند توصیه نمی شود، برای پخت استیک بهتر است به جای استفاده از گوشت گوسفند از گوشت گوساله استفاده کنید، زیرا این دو نوع گوشت از نظر ارزش غذایی تفاوتی باهم ندارند همچنین گوشت گوساله به نسبت گوشت گاو بافت نرم تری دارد و چربی بیشتری دارد همین امر باعث شده که اکثر مردم برای تهیه استیک از گوشت گوساله استفاده کنند.

استفاده از گوشت گاو یا گوسفند؟
استفاده از گوشت گاو یا گوسفند؟

انواع استیک بر اساس میزان پخت

اگر تابه حال به رستوران هایی استیک سرو میکنند رفته باشید قطعا مشاهده کرده اید که قبل از دریافت سفارش از مشتری پرسیده میشود که استیک را چه میزان بپزند در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.
میزان پخت استیک بستگی به سلیقه و ذائقه ی شما دارد. همه شما باید انواع برش گوشت استیک را بشانسید و با تغییرات آن در هنگام پخت آشنا باشید تا بتوانید میزان پخت در هر نوع را تعیین نمایید.

انواع استیک بر اساس میزان پخت
انواع استیک بر اساس میزان پخت

استیک خام یا رِیر (Rare)

خیلی از افراد دوست دارند استیک شان خام و کم پخت باشد. در این روش قسمت های بیرونی گوشت به رنگ قهوه ای در می آید و داخل گوشت هم گرم می باشد قسمت مرکز گوشت هم قرمز روشن است. برای پخت استیک در این روش یک طرف 5 دقیقه و طرف دیگر 3 دقیقه باید گریل یا سرخ شود.

استیک خام یا رِیر (Rare)
استیک خام یا رِیر (Rare)

استیک مدیوم ریر (Medium Rare)

یکی از محبوب ترین روش ها و نوع استاندارد طبخ استیک، روش مدیوم ریر می باشد. در این روش قسمت مرکزی گوشت گرم می باشد و داخل آن رگه ها صورتی و برخی قرمز می باشد. اطراف گوشت به خوبی قهوه ای و یا کاراملی شده است. در این روش باید برای پخت یک طرف 5 دقیقه و طرف دیگر را 4 دقیقه گریل یا سرخ شود. در این روش باید خط گریل روی گوشت ایجاد شود.

استیک مدیوم ریر (Medium Rare)
استیک مدیوم ریر (Medium Rare)

استیک با پخت مدیوم (Medium)

در این روش وسط گوشت خیلی کم به رنگ صورتی می باشد و قسمت های داخلی و بیرونی کامل قهوه ای شده است و سطح پوست کاملا تیره می باشند. در این روش باید یک طرف 6 دقیقه و طرف دیگر 4 دقیقه روی گریل یا تابه طبخ شود.

استیک با پخت مدیوم (Medium)

استیک متوسط کامل پخته یا مدیوم وِل (Medium Well)

این روش پخت برای افرادی مناسب می باشد که دوست ندارند وسط گوشت قرمز باشد. در این روش استیک کاملا پخته نمی باشد ولی دیگر آن رگه های صورتی هم در گوشت وجود ندارد. البته شما رگ نازک صورتی رنگ را در داخل گوشت مشاهده می کنید ولی تمام گوشت قهوه ای می باشد و سطح گوشت هم کاملا تیره می باشد. برای طبخ با این روش یک طرف 7 دقیقه و طرف دیگر 5 دقیقه روی گریل یا تابه زمان نیاز دارد.

استیک کاملا پخته یا ول (Well)

افراد حرفه ای این نوع استیک را مناسب کسانی می دانند که به اصطلاح استیک خور نیستند اما خیلی از افراد هم با این روش استیک خود را نوش جان می کنند. طبخ گوشت گوساله برای استیک گوساله با این روش نسبت به سایر روش ها سخت تر می باشد. این استیک باید به گونه ای پخته شود که وسط آن کاملا پخته باشد همچنین سطح آن نیز نسوخته باشد برای پخت یک طرف آن 10 تا 12 دقیقه و برای طرف دیگر حداقل 5 دقیقه زمان نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *